Optimaas bedriegelijk duur en niet te geloven. Reggefiber Nederland die bekend staat om het glasvezelnetwerk is het dit keer niet geworden. De gemeente Wijk en Aalburg heeft gekozen voor de naam Optimaas Coöperatie (Een eigen netwerk) Met provider Solcon & Canal digitaal.
Op 14-11-2013 in de avond is de website online gegaan > Optimaas.nl
Zoals u ook waarschijnlijk weet was er in Vught ook een eigen netwerk wat totaal verkeerd is gegaan.
Lees meer over het eigen netwerk van Dhr. Schuurmans.
Reggefiber is over het algemeen glasvezelnetwerk beheerder van Nederland. Als we al kijken naar de 24 serviceproviders die zijn aangesloten doet Reggefiber het zeer goed.
Toch kiest gemeente Wijk en Aalburg voor een eigen netwerk op glasvezel waaruit u dan een glasvezelprovider kunt kiezen van maar liefst 2 stuks!
Dan is er nog 1 die zakelijk levert maar van uitgaande dat we meer particulieren hebben in de gemeente Aalburg gaan we dan hier ook dieper op in.
Welke internetproviders zijn er beschikbaar in Wijk en Aalburg?
Solcon & Canal digitaal (Particulier)
Gemeente Wijk en Aalburg wil dat 55% zich aansluit
Wel bij een serviceprovider die onder hun eigen netwerk vallen waar ze met samen werken zoals Solcon en Canal digitaal. Geen 55% behaald? Dan gaat heel het glasvezel niet eens door.
Reggefiber die momenteel niet actief is in de gemeente Aalburg vraagt 30% aansluitingen standaard, omdat 55% al onrealistisch wordt. De berekening 30% is eigenlijk al 100% van de huishoudens die voor glasvezel kiest. De optelsom uit registers van de gemeente toont aan dat er veel jeugd is onder de 18 jaar. Ook de vergrijzing telt hierin mee. Via de zorgatlas.nl waar we vanuit kunnen gaan zien we de volgende percentage:
250 euro betalen als u nu niet beslist
Gemeente Aalburg die voor de naam Optimaas heeft gekozen wil dat als u zich niet aanmeld, 250 euro gaat betalen voor een aansluiting al u die naderhand nog wenst. Opvallend is dat u zich niet gewoon gratis kan aanmelden op het netwerk voor een glasvezelaansluiting zoals wat we van Reggefiber Nederland gewend zijn?
Reggefiber meldt ook dat als u zich niet aan laat sluiten dat u dan 250 euro moet betalen als u toch besluit nadien een keuze voor glasvezel wil maken. Hierin lijkt dus geen verschil te zitten, maar laat u zich niet verleiden! Het verschil is er wel, Reggefiber vraagt inschrijvingen zonder dat u verplicht bent een abonnement te nemen van een internetprovider, Wel is het zo dat er 30% van de gemeentes mee moeten doen, die als ware wel voor een provider hebben gekozen.
Lees meer over Reggefiber> Eindelijkglasvezel.nl
Reggefiber in de gemeente Aalburg?
Of Reggefiber Nederland uiteindelijk ook glasvezel gaat leggen in de gemeente Wijk en Aalburg is nog maar afwachten.. Reggefiber kennende wacht altijd met inhaken tot ze weten dat er interesse genoeg is zoals er in Vught ook gebeurd is.
Heeft u nu KPN?
De meeste mensen uit de gemeente Wijk en Aalburg hebben KPN en zijn met glasvezel via de gemeente verplicht om dan te kiezen voor de kleinere providers. Of de Kleinere providers stabiel en betrouwbaar zijn is echter weinig over te vinden. Wel is het zo dat glasvezel altijd sneller is dan uw huidige kabel. Glasvezel is dan ook zeker een aanrader!
Bij wie moet ik glasvezel nemen? En welke is goed voor beveiliging?
Zoals we melden levert KPN en alle overige providers geen glasvezel in Wijk en Aalburg. Wilt u toch KPN behouden? ( Al is het maar voor de beveiliging van uw huis of voor oudere die de button alarm hebben van hun zorginstelling) Vele providers zijn hier niet bekend mee of niet eens gecertificeerd , KPN draagt overigens wel de garantie mocht er iets gebeurden.
Glasvezel via gemeente Aalburg is een dure grap?
De meeste zijn zich er niet van bewust dat naast het internet (Alles in 1 pakket van solcon - Canal digitaal) wat u kiest, ook kosten moeten betaald worden aan de Coöperatie OPTIMAAS.
Denk hierbij aan lidmaadschap en vastrecht elke maand die er bij komt. Het word voor u dus in de meeste gevallen niet goedkoper maar duurder.
Advies
Lees meer>Optimaas cooeperatie lidmaadschap
Denk na of informeer naar Reggefiber omdat die misschien wel beter bij u past qua netwerkbeheerder omdat zij al vrijwel in heel Nederland zitten en vrijwel alle providers leveren.
Reacties
Het doek is gevallen voor Optimaas. Jammer dat dit zoveel geld heeft gekost. Een project waar al vanaf het begin twijfels over waren.
Dit is mede de grootste fout wat we aanhaalde bij de start van dit project:
"Net als alle andere projecten zoals van Reggefiber krijgt ook Optimaas te kampen met het niet behalen van de 30% (In het Optimaas geval is dat nog hoger maarliefst: 55%)"
55% berekening dat inhoudt dat iedereen mee moet doen.
Laten we hopen dat als er een nieuwe project komt Aalburg, de berekeningen eens wat serieuzer genomen worden. En niet de ogen sluiten voor realisme.
Er zijn ook mensen zoals ik die net een ander contract hebben. Ik ben over gegaan van kpn naar telfort. Moet er 12 maanden blijven. Ik zal er ook wel blijven zitten want ik betaal de helft van wat de aanbieders nu bieden.
Mensen bij elkaar scharrelen om hier aan mee te doen, dan wel kosten betalen betalen dan geen kosten betalen. Voelt een beetje als oplichting maar dat kan aan mij liggen. Zijn de tarieven wel stabiel @Optimaas?
Wij adviseren u het goedkoopste pakket te kiezen staat er in die brief hierboven. he?? Zijn die duurdere pakketten niet goed bevonden door de conumentenbond nog?
Ze zijn er al op terug gekomen want nu gaan ze wel iedereen aansluiten als 55% zich inschrijft. Gevonden op Aalburg.net trouwens. Ook raar die brief vandaag waarin staat dat de kabel niet meer snel genoeg is. De kabel kan 400mb aan huh wat lullen ze nou dan.
Citaat:
250 euro betalen als u nu niet beslist Gemeente Aalburg die voor de naam Optimaas heeft gekozen wil dat als u zich niet aanmeld, 250 euro gaat betalen voor een aansluiting al u die naderhand nog wenst. Opvallend is dat u zich niet gewoon gratis kan aanmelden op het netwerk voor een glasvezelaansluiting zoals wat we van Reggefiber Nederland gewend zijn?
@berthil, de gemeente doet niets!! Zoals al eerder vermeld wordt dit beheerd door een coorperatie, heeft dius niets met de gemeente te maken. En ook niet vergelijken met reggefiber. kunnen er lang of kort over praten, dit is een uniek initiatief wat nog nergens mee te vergelijken is! als men zich vooraf goed zou informeren, kom je tot de conclusie dat dit goed in elkaar steekt en er echt wel over nagedacht is. maar ja betweters hoeden we altijd!
Als klant van Solcon, weliswaar in Deventer. Heb ik momenteel ruzie met Solcon. Nou ruzie is een groot woord. Ik mag voor minder geld in de maand overstappen naar 100/100 Mbit. Maar dan moet ik een jaar bijtekenen. Dat weiger ik omdat ik dan beter naar KPN kan overstappen. Krijg ik ook meer up-to-date apparatuur, ben goedkoper uit en heb de dubbele snelheid. En de support van Solcon via de support pagina's van vaste klanten neem ik niets kwalijk. Dat heb ik ook duidelijk gemaakt. De status van mijn vraag is dan ook 'interne memo' omdat ik ik gezegd heb eens wat minder slimme mensen die oude abonnees een oor aan naaien aan de haren te trekken. Tenminste, hoop dat dat de reden is. De supportafdeling bepaalt het gedrag niet van hogerop die de prijs bepalen. Ik betaal deze maand € 98,86.Dat zijn 6,50 gesprekskosten. Pakket analoge TV 10, TV Pakket digitaal 0 (heel bijzonder), digitaal plus 6, telefoon abonnement 5, draadloze router in bruikleen 0 (ook nieuw), hdtv pakket, 3, telefoon om onbeperkt op te bellen, 4, extra telefoonnummer 1, glasvezel 50/50 38, vastrecht 8. Alles afgerond en bovenstaande is nog exclusief BTW. Totaal incl. BTW was 98,86. Buiten mijn 6,50 (ex) bellen dus alleen maar standaard kosten voor 50/50 Mbit. Op mijn vragen die vrij specifiek zijn gaan ze niet erg in. Dat is hun goed recht. Ik kan ook gewoon opstappen. Maar ik betaal gemiddeld rond de €95 per maand. Ik kan me voorstellen dat providers daar graag wel moeite voor doen. De KPN heeft ooit oude abonnees naar 100/100 verhoogt zonder enige verplichting. Dat is al bijna 2 jaar geleden. Destijds ook de vraag bij Solcon neergelegd waarom dat daar niet gebeurde. Waren geen plannen voor. Momenteel ben je als nieuwe abonnee goedkoper uit. Dus naai je de oude abonnee. Dan ben je echt op het randje verstandelijk beperkt (eigenlijk er onder want die mensen wil ik niet beledigen). De hele prijsstelling slaat echt compleet nergens meer op, nieuwe abonnees betalen ook geen vastrecht hier volgens mij, tenminste, ze komen ongeveer 10 goedkoper uit. Mijn laatste serviceticket staat op 22-11. Status beantwoord (en dat klopt) dus nog niet op afgehandeld. Op mijn vragen is echt geen goed antwoord te geven door Solcon. Dat ligt niet aan support. Dat ligt aan de pino's er boven. Ik ben abonnee sinds januari 2011. En echt niet op zoek naar alle kortingen. Dat ik er weer in dook kwam doordat ik een nieuwsbrief kreeg met interessante aanbieding (ook voor bestaande abonnees) en ik belde met de klantenservice en kreeg te horen dat ze niet wisten waar het over ging en zij het vervelend vonden dat die nieuwsbrief er uit was gegaan. En daar reken ik geen mensen op af, dat gebeurt overal. Kom je vervolgens met een 'aanbieding' wat geen aanbieding is en krijg ik het gevoel jarenlang een leuke sponsor te zijn geweest dan wordt het bij mij een ander verhaal. Mijn laatste bericht was in de strekking, doe mijn 100/100 Mbit en dan betaal ik per maand nog steeds teveel (meer dan wanneer je een nieuw jaarcontract neemt) maar dat was niet mogelijk. En het is bizar wanneer je dubbele snelheid krijgt voor 10 euro minder. Niet om die 10 euro maar om het feit dat zij dat schijnbaar de normale gang van zaken vinden om met bestaande abonnees om te gaan. Zo lucht weer even op, geen woord van gelogen ook trouwens. Maar door de verse factuur van € 98,86 kwam ik hier terecht naar wat Googelen.
@De waarheid: toch jammer dat je niet volledig op de hoogte bent en van aannames uitgaat; het netwerk in de (hele) gemeente Aalburg wordt aangelegd met voor iedereen een PTP verbinding van 1 Gb/s op de POP; achter de POP zit de landelijke infrastructuur, die indien nodig ook nog opschaalbaar is; dus iedereen in de hele gemeente Aalburg krijgt die capaciteit op de verbinding; de ISP's leveren signaal met hun eigen instellingen, dwz dat CanalDigitaal tot een maximum van 750Mb/s aan gaat bieden voor internet; zie de website optimaas.nl voor meer details; het zou mooi zijn als je eerst nog eens alle gegevens goed naast elkaar legt en ik denk dat je dan wel voorstender kan worden
@Solcon Glasvezel Telfrot alles-in-1 Interactief. Prijs per maand € 50,00. Telfrot Zonder actie! @Solcon:We blijven toch wel serieus? U praat naar uw tand, en ook nog naar uw portemonnee?
een basis abbonement inc lidmaatschap en vast recht komt op minstens € 65,- euro.
ik vraag me af of dat redelijk oftewel betaalbaar is voor een doorsnee gezin..?