Er zijn er heel wat synchronisatie problemen bij Apple. Veel mensen ervaren dat de mail vanuit hun telefoon niet meer synchroniseert met hun computer, of andersom. Er is nog altijd geen officiële oplossing, maar wij hebben hier een aantal tips op rij gezet die mogelijk kunnen helpen met het tijdelijk oplossen of verhelpen van jouw synchronisatie problemen.
Eén:
Hetgeen wat bij ons effectief bleek is het uitschakelen van alle accounts, vervolgens opnieuw opstarten om de accounts weer aan te zetten. De volgende stap is het offline halen van de accounts om deze vervolgens weer online te zetten. Een herstart na deze acties kan ook nog helpen.
Helaas dien je dit iedere keer dat je wilt synchroniseren te doen om dit te laten werken. Heel efficiënt is het dus niet.
Twee:
Vaak is het probleem niet te vinden op de computer of op het mobiele apparaat zelf. In veel gevallen ligt het aan de provider. Dit zien wij overigens het meeste bij mensen die gebruik maken van de online agenda van Apple (iCloud) en Outlook.
In dit geval is het aangeraden om een back-up te maken van de afspraken die niet zijn gesynchroniseert.
Verwijder van beide platformen (je mobiel en je computer) de mail accounts, alle gegevens die daar in staan, staan als het goed is ook in je iCloud omgeving. Kijk dit wel eerst even na, voordat je straks alles kwijt bent.
Vervolgens voeg je één voor één de apparaten weer toe. Iedere keer dat je een apparaat toevoegt en dus koppelt aan iCloud, controleer je of dit apparaat wel synchroniseert met iCloud zelf.
Drie:
Microsoft heeft aangegeven dat zij geen actieve synchronisatie meer ondersteunen voor OS X Mountain Lion. Dit houdt in dat als je de synchronisatie weer op een juiste manier wilt laten verlopen, je moet upgraden naar een nieuwere versie van OS X. Bijvoorbeeld OS X Yosemite. Tijdens deze upgrade gaan er doorgaans geen documenten verloren, toch raden wij ook hier aan om altijd overal een back-up van te maken alvorens je dergelijke acties gaat uitvoeren.
Vier:
Soms is het zo dat de instellingen door bijvoorbeeld een update van een van de fabrikanten of zelfs door een systeemupdate worden veranderd. Onder de algemene instellingen (General) zijn er dan instellingen veranderd. Deze dien je vervolgens zelf even te herstellen. Een lastige kwaal waar de eindgebruiker dus helemaal niets aan kan doen.
Vijf:
Een omslachtige en tijdrovende klus, maar het is wel zeer effectief. Je kunt er altijd voor kiezen om je Outlook programma te gaan draaien in een virtuele omgeving waar Windows op is geïnstalleerd.
Dit kun je doen met behulp van bijvoorbeeld Paralells of VirtualBox. Wij hebben een artikel geschreven over VirtualBox voor op Windows, deze werkt op Mac uiteraard hetzelfde. Je kunt dat artikel dus gewoon volgen als je Windows wilt installeren op je Mac.
Zes:
Een effectieve workaround is natuurlijk het installeren van nóg een systeem waarmee je je mail, agenda's en de rest kunt synchroniseren. Door bijvoorbeeld gebruik te maken van iMail of Google Mail kun je hier omheen werken. Ook dit is even werk, maar ook dit werkt prima.
Conclusie
Het is erg lastig dat er synchronisatieproblemen zijn op de Mac. Het is echter niet anders, we moeten met z'n allen wachten tot er een goede oplossing komt. Tot die tijd zijn we afhankelijk van de verschillende workarounds en andere programma's.
Zodra er een fix is, zal dit artikel worden geüpdatet. De tips blijven uiteraard ook staan voor in de toekomst.