Internet werkt niet en valt weg "Laadtijd erg lang"
Recente Tweets

Abonneer je nu voor nieuwe artikelen op deze website!

Internet werkt niet en valt weg "Laadtijd lang"

Het internet, een nog steeds zeer snel groeiend medium, zorgt (helaas) voor nog al eens problemen onder computergebruikers. De meeste problemen doen zich voor bij het gebruik van draadloos internet, omdat hiervoor de instellingen van de computer complexer zijn dan in het geval van internet via een ethernetkabel. Problemen die zich vaak voordoen omtrent het internet zijn: verkeerde netwerkinstellingen, fouten in de software in de router, blokkering door de firewall en hardware.

In dit artikel zullen we deze zaken kort bespreken, en de meest eenvoudige oplossing aan u voorleggen.

Verkeerde netwerkinstellingen
Het instellen van de netwerkinstellingen is niet voor iedereen weggelegd, dit is immers per router/provider verschillend. Hoewel de handleiding van een router veelal expliciet uitlegt hoe en wat. Een veelvoorkomend probleem in een network is het botsen van IP-adressen, ofwel een IP-conflict. De oplossing voor dit probleem is het instellen van ‘IP Adres automatisch ophalen’, dit is in te stellen via: Configuratiescherm -> Netwerk en Internetconnecties -> Rechtermuisknop op de desbetreffende draadloze verbinding -> Eigenschappen -> Internet Protocol (TCP/IP).

Fouten van hard- of software in de router
Een ander probleem dat kan optreden is een fout in de hard- en software in de router. Een router legt de koppeling tussen het modem en de computer. Een router kan tegenwoordig zowel de computer draadloos van internet voorzien, als via een ethernetverbinding. Het kan voorkomen dat de software van de router eens in het jaar vernieuwd dient te worden. Het updaten van de router kunt u doen door de router op te roepen in uw internetbrowser. Het IP-adres, in combinatie met gebruikersnaam en wachtwoord, kunt u vaak vinden op de achterkant van de router, of de bijgeleverde documenten. De interface van de routerpagina wijst zichzelf veelal uit, maar is wél per merk verschillend. Indien u problemen ondervindt met het internet / uw router is het veelal een oplossing om de router los te koppelen van de stroom, en tevens alle andere kabels waarmee de router is verbonden los te koppelen. 

Blokkering door een firewall
Een firewall kan er nog al eens voor zorgen dat de computer problemen ondervindt met de internetverbinding. Om het toestaan van een internetverbinding door de firewall toe te staan
dient u het volgende te doen:

Open ‘Netwerkverbindingen’ -> Rechtsmuisknop op de desbetreffende verbinding -> Eigenschappen -> Geavanceerd -> Firewall voor Internetverbindingen

Een kanttekening hierbij: voor het aanpassen van de firewall dient u lid te zijn van de groep Administrators op uw computer. Indien dit niet het geval is, dient u deze aanpassing in de firewall te laten uitvoeren door een Administrator. 

Controleer of uw kabels nog vastzitten en of Wifi wel degelijk is ingeschakeld
Het eerste wat u dient te doen indien uw internetverbinding niet werkt, is het controleren van de kabels, indien u via ethernet bent verbonden met het internet. Indien u via Wifi bent verbonden, dient u te controleren of deze is ingeschakeld op uw computer. Als dit laatste het geval is, is het verstandig om uw computer door middel van een ethernetkabel aan te sluiten op de router om zodoende te controleren of het internet überhaupt werkt, en de fout dus bij de draadloze verbinding ligt in plaats van een storing bij de provider. Mocht het voorkomen dat u via deze manier wél een verbinding met het internet tot stand komt dan is het raadzaam om uw router los te koppelen van de stroom voor ongeveer 1 minuut.

Bent u wel verbonden met de router maar geen internet? Lees 'Wel router verbonden''